miercuri, 11 februarie 2009

FEBRUARIE 2009

Patru expoziţii, prin ochiul ciclopului


Cu dorinţa racordării la contemporanul viitor, Galeria Calina se re-inaugurează conceptual în acest an, 2009: Exprimă-te prin artă: dinamism şi diversitate culturală, generic dedicat exclusiv tinerilor plasticieni români. Cristina Garabeţanu (Constanţa) reprezintă prima provocare, cu expoziţia Trauma de a fi în corp. Pe simeze, o serie de fotografii introspective, Exil, de mari dimensiuni, în alb-negru, cu portrete sau trupuri feminine, nude, sunt asociate scenografic singurătăţii, ori împreună cu obiecte înconjurătoare - foarfece, tacâmuri sau pe acoperişul unui bloc. Din aceeaşi serie, dar în dimensiuni mai mici, alte fotografii stau aşezate vertical, pe podea, precum zidurile unui labirint dat de domino-ul perpetuu al suferinţelor, uneori mai mult psihologice decât cele anatomice. Oricui i se poate întâmpla asta, căci o lovitură nu vine niciodată singură, nicicând în acelaşi loc şi întotdeauna îşi schimbă forma! Imaginile, şocante prin hazard şi/sau teribilism asumat, sunt deschise de „cortina” unui text coerent de prezentare (video), conceput de curatoarea-critic de artă Olivia Niţiş, cu profunzimea unor întrebări retorice „încolăcite” în „strigătul trupului”.






Image from the clouds, o (altă) expoziţie cu fotografii, semnată de Ana-Maria Teodorescu, la Cafe Papillon. Un colţ de cameră cu mobilier, o femeie, două femei, uneori intercalate şi de prezenţa unui bărbat... imagini calme, în sepia sau alb-negru, apropiate jazz-ului ambiental interbelic. Este ora conversaţiilor târzii, al sincerităţilor, al monologurilor exprimate doar între vechi prieteni. Dealtfel, toate instaneele sunt însoţite de un text aferent (Alunec în amintirile altora... ale mele nu mi le amintesc; Îngerul: îţi împrumut aripile mele până îţi vor creşte altele; Timpuri apuse, nostalgice... ce tulbură liniştea; etc), cu atmosfera unui anumit tip de senzualism amical, unic şi, în acelaşi timp, general.



După un scurt popas autumnal la Cafeneau Papillon, prima ediţie a taberei de Pastel Urban (2008), organizată de Fundaţia Rubin, s-a vernisat la Atelierul de Urbanism al Municipiului Timişoara. Descoperit în sec. XVII-lea, „Pastelul e mai cald, mai suplu”, declara Şt. Luchian, unul dintre îndrăgostiţii acestei tehnici plastice, alături de Iosef Iser, Carol Popp de Szathmary, C. I. Stăncescu ş.a. La fel cum literatura alcătuieşte sentimente lirice, şi tablourile, executate în anotimpul ruginiu, prezintă rigori ale construcţiilor (muchii, forme, stiluri) iradiind a picturalitate. Aerul urban, adeseori nepăsător, agitat sau prea-populat, acum acoperit de „pulberi” cu cromatici sensibile şi mlădieri ale contururilor, este încălzit de sufletele (con)citadine ale artiştilor Suzana Fântânariu, Sorin Nicodim, Marcel Breilean, Horia Bojin, Costin Brăteanu şi Constantin Răducan, împreună cu realismul arhitectural văzut de sus, în fotografiile lui Constantin Duma.








Care sunt lucrurile cu adevărat importante?; Regele este verde de supărare... nimic nu poate schimba lumea sa!; Despre imaginea din oglindă: sunt frumos? sau Antropomorfomobil, sunt câteva dintre titlurile lui Victor Gingiu (Drobeta Turnu Severin), adunate în tematica unei Incursiuni în posibil şi imaginar, la Galeria Mansarda – Facultatea de Arte Timişoara. Lucrări de mari dimensiuni, în tehnica imprimeului pe materiale textile, împreună cu personajele ce le conţin, pot fi privite cu atenţia unui suprarealism distinct, adeseori ironic. Cromatica pământie cuprinsă de suprafeţele vibrante din fundal, şi nu numai, accentuează bogatul univers narativ al titlurilor. De fiecare dată, o nouă călătorie virtuală între reperele unui a fi şi nu sunt, îşi aşteaptă, caricatural, privitorii.






(Renaşterea Bănăţeană – supliment Paralela 45, 3 februarie 2009)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu